stichtingbergingstirlingw7630.nl- Een gevarieerd beeld van de Nederlandse samenleving

De Nederlandse samenleving

De status van beroepen binnen de samenleving

In Nederland is de arbeidsethos vrij hoog. De status die iemand binnen de samenleving heeft wordt grotendeels bepaald door het beroep dat die persoon uitvoert. Er is een ruim aanbod van studies in ons land en bij de keuze van een studierichting spelen allerlei factoren een rol. Hoe er in de maatschappij tegen een bepaald beroep wordt aangekeken is een van deze factoren.

Een hoog salaris correspondeert vaak met het aanzien dat men binnen de samenleving geniet. Het volgen van een opleiding is raadzaam wanneer iemand de wens koestert om veel geld te verdienen. Dan is het slim om een studie te kiezen waarmee men in de zakenwereld terecht kan. Leidinggevende functies hebben een hoog aanzien.

Het hebben van een eigen kantoor is voor veel mensen een aantrekkelijk vooruitzicht. Als het gaat om prestige zinspeelt men vrijwel altijd op kantoorbanen. Dit heeft tot gevolg dat er een tekort dreigt aan mensen die met hun handen kunnen én willen werken. Indien iemand met een ambachtelijk beroep status wil verwerven dan moet hij of zij er een expert in zijn. Veel mensen beseffen niet dat zonder schoonmakers, boeren, vuilnismannen, winkelbedienden, plantsoenmedewerkers en fabrieksarbeiders onze maatschappij niet naar behoren zou functioneren maar toch wordt er enorm neergekeken op mensen die dit soort beroepen uitoefenen.

Dit vind je misschien ook leuk