De Nederlandse samenleving

Het wagenpark van het Nederlands Koninklijk Huis

Dat de leden van de Nederlandse Koninklijke familie veel kilometers maken, is vanzelfsprekend. Dit gaat voornamelijk om de koning, de koningin en ook prinses Beatrix is nog met enige regelmaat actief. Naast alle koetsen die voor speciale gelegenheden worden gebruikt, beschikt Het Koninklijk Staldepartement over een imposant wagenpark. Niet alle voertuigen zijn specifiek voor de koning en koningin. Het koningshuis is ook een soort van bedrijf, dus de voertuigen worden ook gebruikt voor gasten en de hofhouding. Een specifieke bedrijfswageninrichting is voor sommige voertuigen dan ook nodig geweest.

Hoe is het Koninklijke wagenpark ontstaan?

Het ´wagenpark´ van het Koninklijk Huis bestond aan het begin van de 20e eeuw alleen uit paarden en koetsen. Het was prins Hendrik, de echtgenoot van Koningin Wilhelmina die in 1908 de eerste Koninklijke auto aanschafte. Dit was een Renault. Daarna ging het snel, want in de jaren daarna werden maar liefst negen auto´s van het Nederlandse merk Spijker aangekocht. Vanaf 1925 tot het midden van de jaren 50 was de Cadillac de standaard hofauto voor de Koningin. Vanaf de jaren 50 tot 1998 was het Ford en sinds 1998 zijn Audi en Volvo de merken voor de hofauto´s. Koninklijke gasten worden vervoerd met een verlengde Cadillac uit 2010 met achterin 4 zitplaatsen. Kenmerkend aan alle hofauto´s, is dat ze donkerblauw van kleur zijn.

De huidige hofauto van de koning

De huidige hofauto van koning Willem-Alexander is inmiddels een veel geziene auto. Het is een Audi A8 L. Het typeaanduiding ´L´ geeft al aan dat de auto langer is dan de reguliere Audi A8. Maar voor een koning is dit natuurlijk niet voldoende. De Bedrijfswageninrichting is aangepast voor de koning. Zo is in het midden van de auto 45 centimeter aan aluminium toegevoegd voor extra beenruimte. De koninklijke Audi A8 is zo 5,72 meter lang. Verder is de auto 3725 kilogram zwaar door de aangebrachte bepantsering. De auto zit natuurlijk vol met luxe, zoals uitschuiftafels, LCD-schermen en een mini-koelkast.

Een milieuvriendelijk wagenpark

Met een wagenpark van ongeveer 30 hofauto´s, moet ook het Koninklijk Huis rekening houden met duurzaamheid. Zo is het merendeel deel van de auto´s inmiddels elektrisch of hybride. In 2022 zijn de hofauto´s van koningin Maxima en prinses Beatrix vervangen door een hybride Audi. Daarnaast is het bekend dat de koning privé nog over een Tesla Model X beschikt. Deze auto is volledig elektrisch en heeft een groot bereik.

Bijzondere kentekens voor hofauto´s

Het huidige kentekensysteem werd in de jaren 50 ingevoerd en was toen niet meer persoonsgebonden. Enkel voor het Koninklijk Huis is dit ongewijzigd gebleven. Alle voertuigen van het Koninklijk Huis hebben AA in het kenteken met hierna een willekeurig cijfer. De enige reden voor deze kentekens, is dat de auto´s beter herkenbaar zijn.