Samenleving en werk

Kinderkledij: van functioneel naar trendy

Dat kledij ons als mens helpt om ons te onderscheiden van anderen en duidelijk te maken dat we tot een bepaalde cultuur of subcultuur behoren, is voor de meesten onder ons al geen geheim meer. Natuurlijk weten we dat dat een waarheid is als het gaat om volwassenen, maar hoe zit het met de rol van kledij voor kinderen? En in welke mate verschillen vrijetijdskledij voor kinderen van kledij die men vroeger vooral gebruikte om te werken?

Een ding is duidelijk: al vanaf jonge leeftijd gaan kinderen op zoek naar meisjeskleding en jongenskledij waar ze zich goed in voelen. Hoewel ze zich bij de zoektocht naar kledingstukken nog vooral baseren op wat ze leuk vinden, puur op emotioneel niveau, gebeurt al snel een transitie: zodra kinderen ouder worden, kiezen ze hun outfits in functie van hun gecreëerd identiteit en de eventuele subgroep waartoe te behoren in de samenleving.

De evolutie van kinderkledij in de maatschappij

Nu hebben kinderen de keuze om te dragen wat ze willen – tot op zekere hoogte – maar de vorige eeuwen was daar geen sprake van. Tijdens de middeleeuwen en Renaissance bestond kinderkledij zelfs helemaal niet, of toch niet in die mate dat men van een noemenswaardige, duidelijk afgebakend modesegment kon spreken. Jongens- en meisjeskleding waren in feite gewoon kleding voor volwassenen, maar dan in miniatuur. Dergelijke kledij was dan ook louter functioneel.

Tegenwoordig is er heel wat meer vrijheid op dit vlak: je hoeft maar naar de eerste de beste kledingwinkel te gaan om te ontdekken hoe uitgebreid het aanbod aan modieuze, trendy kinderkledij precies is.

Een belangrijke evolutie: van functioneel naar stijlvol

In de huidige samenleving moeten kinderen gelukkig niet meer werken, maar vroeger was dat anders. Kinderkledij was een paar eeuwen geleden vooral functioneel, vooral omdat ook de jongsten moesten kunnen helpen in het huishouden en op het land. Meteen wordt duidelijk dat, terwijl jongens- en meisjeskleding vroeger nog vooral in het teken stond van arbeid en efficiëntie, jongeren nu vooral gaan voor kledij die op het vlak van stijl aan hun verwachtingen voldoet.