stichtingbergingstirlingw7630.nl- Een gevarieerd beeld van de Nederlandse samenleving

De Nederlandse samenleving

Deze posters van andere samenlevingen geven je huis magie

Niks mis met het goede oude Holland en “zijn brede rivieren die traag door oneindig laagland gaan” (Hendrik Marsman). Maar misschien wil je liever wat stadsgezichten uit andere samenlevingen in huis halen. Wat je van ver haalt, is immers lekker. Geef je woonkamer een exotische touch door bij webshop BGA één van de volgende posters te bestellen.

‘Royal Entrance’

Een poster van een prachtige deur met sterk gebeeldhouwde sierbogen en randen, in een vorm die wij met de Midden-Oosterse samenleving associëren. Wat ligt er achter deze deur? De oneindige kale woestijn of een paradijselijke tuin met waterpartijen, zuilengangen en kleurrijke mozaïeken, waar de harem van een sultan zich baadt en vermaakt? De deur is gesloten, dus zeker weten kunnen we het niet. Maar dromen en fantaseren mag…

“Taj Mahal”

Een poster met het bekendste gebouw van India. De Taj Mahal is gebouwd met de ongelofelijke rijkdom van de Moguls, die één van de weelderigste samenlevingen van de wereld stichtten. Deze poster roept de geur van wierook, het getrompetter van olifanten en de hitte van de Indiase zon op. Hoe rijk en machtig hij ook was, de Mogulkeizer Sjah Jahan kon de dood van zijn geliefde niet voorkomen en bouwde voor haar dit grafmonument. De enorme koepel verbeeldt alle tranen die de ontroostbare keizer om haar heeft gelaten.

“Palazzo Pubblico”

Italië, een land van monumenten, geweldig eten en nostalgie. De Italiaanse samenleving was in de late Middeleeuwen de plek waar de nieuwste uitvindingen werden gedaan, waar de kunsten nieuwe hoogtepunten bereikten en waar machtige stadsstaten elkaar genadeloos bevochten. Deze poster van het prachtige Palazzo Pubblico brengt die bloeiende periode terug tot leven.

“Old Town”

Een zwart-wit foto van een Amerikaanse stad uit het begin van de vorige eeuw. Je ziet een wereldmacht in wording in de torenhoge kantoorgebouwen, waar kapitalen geïnvesteerd en gewonnen worden. En tegelijkertijd denk je aan de taferelen aan de voeten van de wolkenkrabbers. Hoe zou het toen zijn geweest in de dansclubs, de illegale kroegen en de schimmige sloppenwijken van deze machtige samenleving?

“Big City”

We begonnen dit artikel met een poster uit het Midden-Oosten en daar sluiten we ook weer mee af. Dubai is een verbazingwekkende stad op de breuklijn van oud en nieuw, uit de grond geslagen in de woestijn waar nomaden hun kamelen hoeden en de standplaats van de 830 meter hoge Burj Khalifa op deze poster. “Big City” verbindt het verleden en het heden van Arabië, en laat je zien tot wat voor ongelofelijke prestaties een bloeiende samenleving in staat is en wat voor magische foto’s dit kan opleveren.

Dit vind je misschien ook leuk